Lespakket

Lespakket

Breng je klas in beweging met dit leuke en leerzame lespakket! Kinderen leren op een speelse manier alles over gezond gedrag rondom beeldschermgebruik. Waarom is bewegen belangrijk? Maak jij thuis afspraken over schermtijd? Het programma is een erkende Gezonde School activiteit.

De lessen

Op deze pagina vind je een korte beschrijving en inhoud per les. 

De lessen duren ieder zo'n 30 minuten. Het thuisfront wordt betrokken met een ouderbrief na afloop van iedere les met daarin een korte huiswerkopdracht. 

In plaats van kinderen te vertellen hoe iets zou moeten en wat goed of slecht is, laten we kinderen zelf nadenken en reflecteren op bepaalde situaties. En dat alles natuurlijk volop in beweging!

Les 1

Les 1

"Hoi, ik ben Pietje Pit! Ik ben gek op gamen en YouTube filmpjes kijken. Wie ben jij?"

Les 2

Les 2

Kinderen worden zich bewust van de grote rol die beeldschermen spelen in het dagelijks leven.

Les 3

Les 3

Een les over schermtijd. In een Levend Ganzenbordspel maken kinderen opdrachten over dit onderwerp.

Les 4

Les 4

Een les over houding en beweging, met een bloedstollende virtuele rit in een achtbaan. Riemen vast!

Les 5

Les 5

Pietje Pit krijgt door het gamen last van hoofdpijn. Hoe komt dat denk je? Over oorzaak en gevolg.

Les 6

Les 6

Zitten of staan? En wat is een goede hoogte? Kinderen gaan aan de slag met de onderbeenmeter.

Les 1

"Hoi, ik ben Pietje Pit! Ik ben gek op gamen en YouTube filmpjes kijken. Wie ben jij?"

In les 1 maken de kinderen kennis met de hoofdpersoon uit het lesprogramma, Pietje Pit. Hij geeft ze in de lessen zowel het goede als het slechte voorbeeld. Kinderen worden zich tijdens deze les bewust van hun schermgebruik, zowel op school als thuis. 

De bijbehorende opdrachten worden uitgevoerd in een actieve beweegvorm.

NAAR AANBIEDING

Les 2

In les 2 worden kinderen zich bewust van de grote rol die beeldschermen spelen in het dagelijks leven.

Onder andere een memoryspel met vragen maakt kinderen spelenderwijs bewust: Welk scherm gebruik je waarvoor? Wat zijn verschillen? Waarom gebruiken we zoveel schermen? 

NAAR AANBIEDING

Les 3

In deze derde les worden kinderen zich bewust van het aantal uren dat zij achter een scherm doorbrengen, zowel op school als thuis. 

En helemaal leuk; tijdens deze les zitten ze geen moment achter een scherm!

Met een levend Ganzenbordspel maken ze opdrachten en stellen vragen aan elkaar. Vind jij het belangrijk om afspraken over schermtijd te maken? Waarom vindt papa of mama het zo belangrijk om afspraken over schermtijd te maken?

NAAR AANBIEDING

Les 4

In les 4 leren kinderen wat een goede (werk)houding is, maar ook dat variëren van houding belangrijker is dan die ene ‘goede’ houding.

Hoe zit je rug in elkaar? Een werkblad verrijkt met Augmented Reality laat een wervelkolom in 3D tot leven komen. Tijdens een virtuele rit in een bloedstollende achtbaan maken kinderen alle bewegingen van de wervelkolom. En ja, gillen mag! 

NAAR AANBIEDING

Les 5

Pietje Pit krijgt door het vele gamen last van hoofdpijn. Waar komt dat door denk je?

Kinderen worden zich bewust van het ontstaan en voorkomen van lichamelijk gevolgen door (overmatig) schermgebruik en/of zitgedrag.

Pietje Pit vraagt of zij zelf bepaalde klachten kennen en/of herkennen. Wat kun je zelf doen om te voorkomen dat je hier last van krijgt? In een actieve werkvorm ‘matching’ gaan kinderen oorzaak en gevolg matchen.

NAAR AANBIEDING

Les 6

Steeds meer scholen werken met verstelbaar zit-sta meubilair. Na deze les kennen kinderen het belang van een goede stoelhoogte, als ook een bijbehorende tafelhoogte. 

Met behulp van de onderbeenmeter meten kinderen (met behulp van de leerkracht of de therapeut) hun stoelhoogte en noteren deze in het invulschema. Kinderen leren verder hoe de tafelhoogte zou moeten zijn, zowel voor een zittende als voor een staande werkplek. 

NAAR AANBIEDING

De kosten

Je kunt aan de slag met Zit met Pit! als de school een licentie heeft. Met een licentie kan de hele school gebruik maken van het programma. 

Een licentie kost €295 per school, per jaar. Hierbij verzorgt de leerkracht zelf de lessen in de klas.

Liever een therapeut in de klas die de lessen verzorgt? Hiervoor maken we graag een voorstel op maat. Kosten zijn afhankelijk van het aantal groepen, waarbij voorop staat dat wij altijd de intentie hebben om er samen uit te komen. Het onderwerp is namelijk belangrijker dan ooit!

Meld je school aan!

Je hebt als school de keuze om de lessen door een therapeut van Zit met Pit! te laten verzorgen óf door de leerkracht zelf. 

AANBIEDING!
Meld je school nog dit schooljaar aan voor de lessen verzorgd door een therapeut in de klas en krijg voor 2 leerkrachten een jaar lang gratis toegang tot Wieblie, hét online platform voor Bewegend Leren! 

AANBIEDING!

Lees alles over deze toffe aanbieding!

Lees meer

LEERKRACHT

Klik hier als de leerkracht zelf de lessen geeft.

Lees meer