“Meer dan honderd jaar geleden kregen kinderen een bochel door kinderarbeid. Nu krijgen ze hem door het gebruik van smartphones en tablets. Voor het lichaam maakt het geen verschil of je kromgebogen zit in de sigarenfabriek of boven je iPad.” 2
Drs. André Soeterbroek, innovatie-analist

Een vervorming in de wervelkolom (scoliose) en een verkeerde lichaamshouding leiden op termijn tot andere lichamelijke klachten. Zoals slijtage (artrose) van knie en heup. Dit blijkt ook uit recent onderzoek naar trends in aantallen knie- en heupprotheses. 3

Met een
knipoog

Koefnoef besteed op een humoristische manier aandacht aan het gevaar van veel zitten.

Bekijk het filmpje!

zmp_film_tv_eenvandaag

zit met pit! dus

Zit met Pit! bij EenVandaag. Bewegingstherapeuten en artsen luiden de noodklok. Een slechte houding veroorzaakt een toename van rug- en nekklachten bij jonge kinderen.

“Zit met Pit!, dus”

Bewegen + leren = scoren

Bewegen tijdens de les bevordert de leerprestaties van kinderen. Dat hebben onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen ontdekt. 11 Zij lieten kinderen uit groep 4 en 5 bewegen tijdens de reken- en spellingslessen. En wat blijkt? Al na 2 jaar hebben deze kinderen een voorsprong van vijf maanden opgebouwd! Ook hun concentratie is verbeterd. Bewegen is dus niet alleen leuk en gezond, maar ook leerzaam. 12

Kids & media

Onze kinderen groeien op in een tijd met veel digitale verleidingen. Zij hebben de hulp van volwassenen nodig om hier een goede balans in te vinden. Verbieden van smartphone of tablet heeft geen zin, de auto en de tv zijn ook niet meer uit te bannen. Kinderen moeten juist leren hoe ermee om te gaan.

Van alle kinderen tussen de 10 en 12 jaar heeft 78% een smartphone. De verwachting is dat steeds jongere kinderen een smartphone gaan gebruiken. 4

Hooguit éénderde van de ouders doet aan actieve mediaopvoeding, zoals regels afspreken en commentaar geven op media-uitingen. 4

Beweegmomentje doen?

Alle reden dus om het zitten zo veel mogelijk af te wisselen. Dat kan met bewegen, maar ook met het variëren van houdingen. Het advies aan iedereen met een zittend beroep (dus ook onze schooljeugd) luidt: las elk half uur een beweegmomentje in van ten minste twee minuten of ga eens staand werken. 7

Dubbel dertig

De beweegnorm voor volwassenen is dagelijks 30 minuten matig intensief bewegen. Kinderen tussen 5 en 17 jaar hebben minimaal het dubbele nodig, liefst nog wat meer. Kinderen die hierbij wat extra inspiratie nodig hebben, kunnen terecht op www.30minutenbewegen.nl 9

Hoe keren we het tij?

Zit met Pit! is niet het enige project dat goed en voldoende bewegen tot speerpunt heeft gemaakt. Ook de overheid stimuleert de samenleving om de huidige trend naar meer zitten (vooral onder de jeugd) te keren. Een voorbeeld hiervan is het Nationaal Programma Preventie. Het NPP wil de gezondheid van burgers bevorderen via een integrale aanpak, georganiseerd vanuit de directe leefomgeving. Scholen en ouders worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid en krijgen zo een belangrijke rol toebedeeld. 10 Dit is precies waar Zit met Pit! op inhaakt. Samen keren we het tij!

Bronnen

  1. Medisch Contact d.d. 31 juli 2013. Piet van Loon, Harrie Weinans, André Grotenhuis, André Soeterbroek; Gameboy-generatie verleert gezonde houding. Naar artikel
  2. Volkskrant d.d. 7 augustus 2013. Maud Effting; Jongeren gamen zich letterlijk een bochel. Naar artikel
  3. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde 2010;154:A1534. Renee Otten, Peter M. van Roermund, H. Susan, J. Picavet; Trends in aantallen knie- en heupartroplastieken. Naar artikel
  4. Kennisnet d.d 22 juni 2015. Monitor Jeugd en Media 2015: grote verschillen in mediagebruik tussen jongeren. Naar artikel
  5. NISB Nederlands Instituut Sport en Bewegen. Feiten, cijfers, trends & ontwikkelingen. Naar artikel
  6. World Health Organisation d.d. januari 2015. Physical activity. Naar artikel
  7. NISB Nederlands Instituut Sport en Bewegen. Diana Commissaris, Ingrid Hendriksen; Beweegmomentjes inlassen in het werk! Naar artikel
  8. B.M. Duvivier, M.A. Bremers, G. van Crombrugge, P.C.A. Menheere, A.M. Kars, H.C.M. Savelberg; Minimal Intensity Physical Activity (Standing and Walking) of Longer Duration Improves Insulin Action and Plasma Lipids More than Shorter Periods of Moderate to Vigorous Exercise (Cycling) in Sedentary Subjects When Energy Expenditure Is Comparable.

 

  1. NISB Nederlands Instituut Sport en Bewegen. 30minutenbewegen.nl – Dubbel30 Naar website
  2. Rijksoverheid. Nationaal Programma Preventie Alles is gezondheid… Naar artikel
  3. Effecten van fysieke activiteit op cognitie en de hersenen van kinderen in het primair onderwijs. d.d. oktober 2015. Dr. E. Hartman, J.W. de Greeff, Dr. L. Verburgh, A. Meijer, I.M.J. van der Fels, Dr. J. Smith, Prof. dr. J. Oosterlaan, Prof. dr. R.J. Bosker, Prof. dr. C. Visscher. Naar artikel
  4. NRO Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. d.d. 2 november 2015. Al springend leer je beter rekenen. Naar artikel
  5. AD d.d. 16 maart 2016. Ellen van Gaal; Dag muisarm, hier is de tabletnek. Naar artikel
  6. RTL nieuws d.d. 16 maart 2016. Marcel Maijer. De tabletnek. Naar nieuws item
  7. EenVandaag d.d. 2 augustus 2016. Fannie Tijmstra, Paul Schram. Bewegingstherapeuten en artsen luiden de noodklok. Naar nieuws item